Podpora genderové rovnováhy na VŠCHT Praha prostřednictvím ocenění přínosů žen v soutěži o cenu Julie Hamáčkové
DOI:
https://doi.org/10.54779/chl20250053Klíčová slova:
genderová rovnováha, Cena Julie Hamáčkové, vědecký výzkum a vývoj, pedagogika, významné přínosy vědkyň, genderová analýza ve výzkumném tématuAbstrakt
The University of Chemistry and Technology Prague (UCT Prague) has long been committed to promoting gender balance and recognizing the significant contributions of our female academics in science, research and teaching, as well as the contributions of non-academic female staff in the areas of internal development, promotion of equal opportunities in work relations and research. It should be noted that the award for the promotion of equal opportunities can also be given to a man. One of the important instruments in this area is the competition for the Julia Hamackova Award, which was established at UCT Prague in 2015. The Award consists of three categories, of which category (i) is intended for awards in the field of scientific research and development, and pedagogy, category (ii) for awards in the field of internal development and promotion of equal opportunities, and category (iii) for awards for student works which, if relevant, include in their research topic an analysis of the impact assessment of research work or innovation potential according to gender or sex.
Vysoká škola chemicko-technologická v Praze (VŠCHT Praha) se dlouhodobě snaží podporovat genderovou rovnováhu a oceňovat významné přínosy našich akademických pracovnic ve vědě, výzkumu a pedagogické činnosti, ale také přínosy neakademických pracovnic v oblasti vnitřního rozvoje školy, podpory rovných příležitostí v pracovních vztazích a výzkumu. Nutno podotknout, že ocenění za podporu rovných příležitostí může získat i muž. Jedním z významných nástrojů v této oblasti je soutěž o Cenu Julie Hamáčkové, která byla založena na VŠCHT Praha již v roce 2015. Cena obsahuje tři kategorie, z nichž kategorie a) je určena k ocenění v oblasti rozvoje vědy, výzkumu a pedagogiky, kategorie b) k ocenění v oblasti vnitřního rozvoje a podpory rovných příležitostí a kategorie c) oceňuje studentské práce, které, je-li to relevantní, zahrnují do svého výzkumného tématu analýzu posouzení dopadů výzkumné práce či inovačního potenciálu dle genderu nebo pohlaví.